fredag den 26. januar 2018

TÆNK HVIS REGERINGERNE OGSÅ TØR PÅTAGE SIG ET ANSVAR, NÅR DET KOMMER TIL VIRKSOMHEDSSKAT (ELLER MANGEL PÅ SAMME)

Her til morgen blev trolden i maven vækket hos mig

Her til morgen blev trolden i maven vækket hos mig, da jeg sad og genså TV-avisen fra onsdag aften. Første og største punkt på dagsordenen: EU (og Vores egen Margrethe Vestager) skrider til handling! Starbucks og Fiat snyder i SKAT. Ikke at det kommer bag på mig. Ikke at det nogensinde overraskede mig eller satte mig i chok. Næ, desværre sad jeg tvært imod og tænkte, at det da næppe kan undre nogen, at det forholder sig sådan, men fint vi får sat lidt fokus på det. “
Hvis ikke store virksomheder som Fiat og Starbucks betaler den skat de skal, så ender regningen altså hos os alle sammen”. Som rapporteren så præcist formulerer det, da Kåre Kvist som seerens repræsentant stiller alle de opklarende spørgsmål: -Ja tak, det har du da fuldstændig ret i! Men det gør regningen altså også, når der så er tale om skattely, der bliver organisererede af mere lovlige veje, som desværre er tilfældet i langt større grad end de bund ulovlige tilfælde. Bevares, jeg kan kun bifalde, at der sættes fokus på Starbucks og Fiats sløve skattebetaling og handel internt i datterselskaber, nu der er tale om ulovlige handlinger! 

Samtidig kan jeg bare ikke lade være, at tænke på alle de skatterabatter og skattely

Samtidig kan jeg bare ikke lade være, at tænke på alle de skatterabatter og skattely, der foregår indenfor de store virksomheder, som ikke kommer frem i lyset, fordi der er mulighed for at gøre det mere eller mindre lovligt uden at skulle dokumentere, hvad der egentlig foregår. Det foregår i større stil end vi nogensinde kan forestille os, og det foregår let og uset, fordi gennemsigtigheden er begravet og regeringerne holder sig for øre og øjne. Og her, Margrethe Vestager, ender regningen i den grad også hos os alle sammen, den eneste forskel er, at vi ikke engang er klar over hvor mange penge der fiser ud af lommerne på os, og vi orker ikke rigtig at tage kampen op.
Men hvad kan vi så egentlig gøre? Hvorfor er det, at regeringer verden over siger ja til skatterabatter for at få store virksomheder ind i landet, når nu det er så åbenlyst dumt rent skattemæssigt? Det kan da godt være at store virksomheder er “god reklame”, at store virksomheder er “en investering i fremtiden” at store virksomheder er “the shit” men det er da en underlig instilling at have rent ansvarsmæssigt fra regeringernes side. En ansvarsforsømmelse der snyder landets borgere for skattekroner og en ansvarforsømmelse overfor egne og mere lokale virksomheder, der betaler mere end ti gange så meget i skat som mange af de større internationale virksomheder gør. Det er ikke fair, det er ikke bæredygtigt og det er svagpisseri.

Så min opfordring

Så min opfordring: Kom lige op på hesten regeringer i EU såvel som i resten af verden! Kom lige ud af hullerne og tag skyklapperne af. Selvom virksomhederne selv bærer en stor del af ansvaret for at betale deres skat, så må vi godt lige sætte os i respekt og vise at vi ikke finder os i hvad som helst.
Og så bliver jeg (og trolden i maven) simpelthen så glade, når den rare indehaver af Riccos Kaffebare til slut i indslaget fortæller, at han ikke ville benytte sig af muligheden for at betale mindre i skat, hvis den bød sig “Jeg opererer her i København og suger på de goder københavn giver mig. Det skal jeg da også være med til at betale for.”
Hurra for folk der tør tage del i det store fælles ansvar. Jeg ved godt, hvor jeg bunder den næste kaffetår.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

De røde medier

Videnskabeligt bevist Videnskabeligt bevist er det ikke, men en netundersøgelse i avisen.dk to dage før valget med næsten 10.000 deltagend...